fredag 17. desember 2010

Sangsvaner

Tilbake i kulda  forsøkte jeg å få noen gode vinterbilder. Muligheten som først bød seg var på et sted med sangsvaner som Duy tok meg med til. I følge yr skulle det være - 15 og sol fra klar himmel, med andre ord gode muligheter til frostrøyk.

Vi startet før soloppgang og var på plass da sola kom over åskammen.  Jeg la meg ned på den tynne isen på elva mens Duy gjorde seg klar med noe brød. Ivrig kom både ender og svaner svømmende, med det var tydelig at de største forsynte seg mest. Det var ikke bare fotografer som kom med brød, men mange barn synes tydeligvis at det er morsomt å mate fuglene.

Jeg så at når svanene var et stykke unna og frostrøyken kom frem i bildene, hadde også en ikke helt pen bakgrunn en tendens til å komme frem. Dette blir sikker bedre lenger ut på vinteren når vi har fått mer snø på land som dekker gress og busker bedre. 




Mange av bildene ble derfor tatt med 200 mm og blender  2,0 for å få en dus bakgrunn. Dette objektivet har jeg ikke brukt mye, men må si meg meget godt fornøyd med det.








 



Det ble kaldt å ligge på isen i noen timer, så det var godt å ha bilen i nærheten som ei "varmestue" når det ble for utrivelig. Ut på ettermiddagen forsøkte jeg å finne en annen plassering. Gikk over noe gress som kom opp gjenom isen. Det så greit ut, men det var det ikke. Jeg gikk gjennom isen og ble gjennom våt på den ene foten. I 10 - 15 graders kulde ble det derfor en brå slutt på fotograferingen.

1 kommentar:

  1. Flotte bilder, spesielt det øverste bildet, hvor frostrøyken kommer frem.

    SvarSlett