mandag 14. desember 2009

Fossekall.

Helgen skulle tilbringes hjemme i Asker. Det var isete løyper, så da ble det en tur med fotoapparatet istedet for skitur.Gikk på gamle trakter, fra Skar i Maridalen og opp Skarselva til Øyungen. Var på utkikk etter fossekallen som jeg hadde sett hver vinter når jeg var på vei innover i marka. Den var på plass etter 40 år, ingen endring!


 
D3 - Nikkor 500 /f 4,0 -  Exponering  1/200 sek - f 4,0 ISO 800


Lørdagen var mer en rekognosering. Søndag var jeg tidlig på plass i det sola begynte å komme over horisonten. Da jeg sto på broa ved demningen kunne jeg høre den fra elva under, korte skurrende "sripp"i rask rekkefølge, den var på plass. Det var bare å komme seg i posisjon der jeg trodde muligheten for et godt bilde var best.



D3 - Nikkor 24 - 70 / f 2,8 - (24 mm)  Exponering  1/30 sek - f 3,2 ISO 500

I løpet av natta hadde temperaturen falt til et stykke under 0, så snøen var grei å ligge på. Jeg rullet ut liggeunderlaget på elvebredden og krøp inn i Jerven duken. Ikke lenge etter kom den på "skuddhold". Hadde håpet på bedre lys, men det var bare å kjøre i vei med høy ISO og lange lukkertider. Det ble "råtassmetoden" til Kai som måtte benyttes  når jeg kom hjem og fikk lasten ned bildene.


D3 - Nikkor 500 /f 4,0 -  Exponering  1/40 sek - f 4,0 ISO 4000


 
D3 - Nikkor 500 /f 4,0 -  Exponering  1/40 sek - f 4,0 ISO 4000


Lå og ventet i mange timer, men det ble med dette ene besøket den dagen. Jeg får vel være fornøyd med det. Bedre lykke neste gang. Da er det forhåpentligvis både is og snø i elva og bedre lys.

 
D3 - Nikkor 500 /f 4,0 -  Exponering  1/15 sek - f 5,0 ISO 2000

2 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg synes jeg var tålmodig, men det har vel noe med forventningene å gjøre. Det er i hvertfall greit å få ned tempoet i kroppen med ting som dette.

    SvarSlett