mandag 3. august 2009

Sommerfugler

Etter masse regn de siste ukene benyttet jeg meg av helgens oppholdsvær og solgløtt til å ta en liten tur opp i LeirungsdalenValdresflya med kamera. Når sola titter frem og temperaturen stiger et par grader øker insektlivet med en gang.


Det har ikke vært så mange arter som jeg har klart å observere i sommer. Dette er det første eksemplaret av en Ospesommerfugl som jeg har fått tatt et bilde av. Det var ikke helt enkel å komme på hold av eller å både en ren forgrunn og bakgrunn i løvverket på ei dvergbjørk.




Blåvinger har det vært mange av, men de er relativt rørlige. Ikke forstår jeg hvordan disse skapningene kan fly mot vind og lande der det måtte behage dem, for å i seg noe de setter pris på. Jeg fikk et par bilder i det denne hunnen løftet hodet fra matfatet.


Det var tydlig at disse karene ikke bare hadde sans for mat. mens jeg holdt på var det flere ganger en hann var innom blomsten. Etter et kort besøk fløy den videre. (Hannen er blå på oversiden av vingene mens hunnen er mer brun aktig.)


Jeg synes fargene her passet godt sammen. Røslyng er populær mat, men det er ennå tidlig i blomstringen. Kun planter som hadde utsptungene blomster.

Alle bildene er tatt med 200 mm Macro Nikkor med D300 hus for dem som er interessert i det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar